Om het veiligheidsgevoel bij de burger te vergroten zitten er sinds een jaar of tien controleurs in een hokje in de trams van Amsterdam. Ze stempelen uw strippenkaart, ze verkopen u een zônekaartje en ze vragen of je verdomme even door wil lopen omdat er meer mensen in willen stappen en anders rijden we gewoon niet weg, je moet het zelf maar weten, ik zit hier wel lekker in mijn hokje.
Dat is nuttig werk. Mocht je de weg niet weten in deze eindeloos grote stad dan kan je ze de weg vragen. Meestal weten ze het zelf ook niet, maar het kan en dat is prettig. Hun bevoegdheden reiken niet verder dan stempelen, schuiven met wat centen, dingen roepen door een intercom en de kaart op z’n kop houden.
Het enige probleem is dat ze moeilijk te vinden zijn, die tramcontroleurs. De meeste mensen vinden het een klotebaan en je moet toch, al zijn het er niet zo heel veel, over een paar basisvaardigheden beschikken.
Vraag me niet waarom, maar sinds een paar jaar, het moment is redelijk secuur aan te wijzen, ongeveer het derde kwartaal van 2001, is er een grote behoefte aan veiligheid in vliegtuigen, voornamelijk in de verenigde staten van amerika. De regering van dat zooitje ongeregeld heeft even gekeken naar de gemeente Amsterdam en heeft besloten om een nieuwe Melkertbaan te creëren, de air marshall. De overeenkomsten zijn duidelijk: op zoveel mogelijk vliegtuigen moet er eentje zitten, het is een klotebaan, men heeft het idiote idee dat het de veiligheid verhoogt en het is verdomde lastig om mensen te vinden die het werk willen doen.
Zoals wel vaker hebben de vs ook ditmaal als een ongeconcertreerd ADHD-kind naar het voorbeeld van de tramcontroleur gekeken. Er zijn dus ook enorme verschillen tussen de twee functies. Je zit niet in een hokje, je hebt niet eens een pakkie aan, je bent volledig incognito. Dat geeft natuurlijk frustraties, je zal nooit eens een schouderklopje krijgen van een passagier die zich ongelooflijk veilig voelde door jouw aanwezigheid.
Een ander verschil is dat een air marshall het recht heeft om zonder pardon iemand dood te schieten. Gefrustreerde mensen een licentie om te doden geven is natuurlijk vragen om problemen. Ik denk niet dat veel mensen zich veiliger zouden voelen in een tram als een tramhokjeszitter elke persoon die hij verdenkt van zwartrijden met een welgemikt schot door zijn hoofd mag schieten.
Een ander punt van de functie-eisen wat de vs klakkeloos heeft overgenomen van de gemeente Amsterdam is dat een air marshall absoluut geen mensenkennis nodig heeft. Zo stond er vandaag een artikeltje op het web over een vliegtuig dat ontruimd is omdat er een dronken student het woordje ‘bom’ gebruikte. Ik zie het al helemaal voor me, het volgende bosfuifje wat we in New York gaan vieren. Al die überhippe webloggers met hun onbegrijpelijke webspeak. Ik denk dat het erg rustig zal worden in de nederlandse blogosfeer nadat een air marshall in een afgeluisterde conversatie tussen hexx en Blues de zin ‘die vliegtuigen zijn zwaar de bomdiggy, moederneuker!’ meende te horen.
Voor OV n00bs zijn die mensen wel een uitkomst. Die bestuurders zijn vaak nors en reageren kortaf op niet al te voor de hand liggende vragen. Trouwens, wat hexx betreft heb ik al een anonieme tip (het zou mooi zijn als ik hier een link bij had, ik las het vandaag nog in de krant, “‘terroristen’ opgepakt na 1 anonieme melding”) doorgespeeld wat betreft haar taalgebruik (ja, en dat je dan deze linkt volgt: http://www.schaftlokaal.nl/museum/ ,dankuwel).
Ik vind het wel een idee om van die Redneck Marshalls op de tram te zetten in Amsterdam, om de cirkel weer rond te maken. Je kent die types wel. (Zo niet: (http://www.calhouncountymi.org/images/Portrait-Pope.jpg))
Lekker reacht door zee, eerst schieten en daarna pas vragen stellen, vooral bij negers. Scheelt wel een hoop drukte in de tram.
Ik moet even denken aan die sketch van Jiskefet met die tramconducteur “SARFATIESTRAAT..”